Pyhäkoulu- ja varhaiskasvatuksen diplomikoulutus

Kevättalvella 2014 koulutus toteutettiin yhdessä Lahden seurakuntayhtymän kasvatustyön kanssa otsikolla ”Kasvatuksen kosketus”.

Kenelle pyhäkoulu- ja varhaiskasvatuksen diplomikoulutus on tarkoitettu?

Tämä koulutus on Sinulle, joka olet kiinnostunut kristillisestä kasvatuksesta, olet pyhäkoulunopettaja, vanhempi, kummi, vapaaehtoinen avustaja tai muuten haluat perehtyä varhaiskasvatukseen.

Mihin koulutuksella tähdätään?

Koulutuksessa annamme valmiuksia toimia seurakunnan vapaaehtoisena ohjaajana perhekerhossa, lapsi- ja varhaisnuorisotyössä ja erityisesti pyhäkoulutyössä. Tavoitteena on myös innostaa koteja omaan hartauselämään, näkemään kristillisen kasvatuksen merkitys lasten ja nuorten kasvatuksessa sekä ymmärtämään suomalaisen yhteiskunnan kasvatusjärjestelmää, arvopohjaa ja yhteistyömahdollisuuksia.

Millainen koulutus on käytännössä?

Opintokokonaisuus vastaa 16 opintopistettä. Teemme tämän koulutuksen myös henkilökohtaisiin tarpeisiin soveltaen.
Koulutus toteutetaan monimuoto-opetuksena, jossa vaihtelevat lähijaksot ja itsenäinen etäopiskelu kuukausittain opettajalle palautettavine tehtävineen, pari- ja ryhmätyöskentelyineen. Kurssin suorittamiseen kuuluu myös opetusharjoitus, opintovierailu ja kirjallisuuteen perehtyminen.

Lähiopetusjaksot ovat:

• I. Alkujakso, jossa esitellään koulutuksen kokonaisuutta, aikuista oppijana ja seurakunnan kasvatustyön ohjaajana.
  • II. Seurakunta ja yhteiskunta yhdessä kasvattajina ja oppimistilanteen suunnitteluperiaatteita.
  • III. Raamatun opettamisen metodeja
  • IV. Laulu-, leikki- ja muu luova toiminta